Lissabon (Portugal), here we are! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Hub en Ans Smolenaers - WaarBenJij.nu Lissabon (Portugal), here we are! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Hub en Ans Smolenaers - WaarBenJij.nu

Lissabon (Portugal), here we are!

Door: Hub en Ans

Blijf op de hoogte en volg Hub en Ans

18 Februari 2018 | Portugal, Lissabon

16 februari:
Het was een mooie, zonnige dag.
Tonny, mijn vriendin, is afgelopen maandag aangekomen in Lissabon en ze bleek slechts een kilometer of zeven van ons af te zitten in een oud, maar van alle gemakken voorzien, Portugees huis in de wijk Carnaxide.
Met onze camper zijn we er naartoe gereden en hebben een gezellige morgen en deel van de middag met haar en haar man Jos, en met Jan en Lilian doorgebracht. Zo leuk om elkaar te ontmoeten op een hele andere plek dan thuis. We waren erg blij om hen te zien! We hebben lekker buiten kunnen zitten op de patio in de zon onder een citroenboom en genoten van typisch Lissabon’s gebak: Pasteis de Belem.
Rond een uur of twee zijn we weer vertrokken en na boodschappen te hebben gedaan, de camper weer op de camping te hebben geparkeerd, zijn we met de bus naar Belem gegaan.
Prachtig was het Mosteiro dos Jeronimos: een klooster met kerk waar de tombes staan van Vasco da Gama en Luis Vaz Da Camoes. Het is de plek waar de schepen van Vasco da Gama uit India terugkeerden en Luis Vaz Da Comoes dichtte over al deze reizen. Je kon wel zien dat ze de enorm vergaarde rijkdom veelal hadden gestopt in dit Mosteiro.
Inmiddels was het schemerig geworden, maar we wilden toch graag het Patrao dos Decombrimentos en de Torre de Belem zien.
Het eerste monument is gewijd aan het Portugese ontdekkingstijdperk en stamt uit 1960. In het massieve stenen monument aan de Taag in de vorm van de voorsteden van een schip, wordt aandacht besteed aan historische figuren, in het bijzonder prins Hendrik de Zeevaarder, de drijvende kracht achter de overzeese ontdekkingen van Portugal.
De Torre de Belem is een architectonisch juweeltje van Lissabon. De toren werd in 1519 gebouwd om Portugal tegen de Engelse en Hollandse piraten te beschermen.
Oorspronkelijk stond het bouwwerk op een eiland midden in de Taag, maar de aardbeving van 1755 trof ook de loop van de rivier, waardoor het fort nu niet meer in het water maar aan de oever staat.
Het was redelijk donker toen we daar kwamen, maar desondanks wel de moeite waard om nog te hebben bezocht.
Rond een uur of acht namen we de bus terug naar de camping.

17 februari:
De dag dat we het centrum van Lissabon gingen bezoeken.
In het oude centrum zijn vier belangrijke wijken: Alto Bairra, Chiado, Baixa en Alfama.
We kwamen met de bus aan in Baixa. Via de Rua Augusta - een grote promenade met winkels - liepen we richting kade (ribeira), door een grote triomfboog, Arco da Vitoria, en kwamen uit op een groot plein: Prada do Comercio.
Daar staat een groot ruiterstandbeeld van Dom José de eerste.
We wilden graag de wijk Alfama bezoeken, de oudste wijk van Lissabon - in de 11de eeuw door de Moren gebeurd - en liepen vanuit dit plein meer oostwaarts. Vanuit het kasteel Castelo de Sao Jorge, kon je mooi naar beneden lopen door de wijk.
Prachtig, deze smalle steegjes! Onderweg aten we typische Portugese gerechten: ik, sardinha’s en Hub broodsoep met garnalen. Daarna vervolgden we onze weg door de wijk.
En wat schetst onze verbazing! In een steegje, midden in de wijk, je zou zeggen in zo’n drukke miljoenenstad als Lissabon, kwamen we Tonny, Jos, Jan en Lilian alweer tegen (We hadden hen ook al ontmoet in de rua Augusta). Er was verder niemand te zien in dit steegje, alleen zij! Hoe was het mogelijk! Dat kon toch geen toeval meer zijn! Maar.... wat leuk!
Het begon echter al schemerig te worden en we besloten het busstation weer op te zoeken, op de Place de Figuera.
Vermeldingswaard is nog dat de bussen door deze smalle kasseienstraatje rijden alsof ze op het circuit van Francorchamps zitten! Voor Shiva niet zo plezierig! Ze zat stijf van schrik bij mij op schoot. Maar voor ons wel apart om mee te maken.

Vandaag, 17 februari, verlaten we Lissabon weer.
Het weer is prachtig: zonnig en rond 18 graden.
We gaan richting kust, naar Cascais.
Een ruige kust aan de Costa do Estoril, met spectaculaire kliffen en brandingen. Deze costa omvat het meest westelijke punt van continentaal Europa, Cabo da Roca.
We gaan het zien!

Wanneer we weer kunnen bloggen is nog even de vraag.
Hier op de camping van Lissabon hadden we hele goede WIFI, nu is het nog afwachten. Maar... wordt vervolgd!

• 18 Februari 2018 - 17:32

Inge:

Leuk om weer eens van Lissabon te horen we waren daar met onze vier jaar oude zoon. Hij vroeg aan mij is dit vakantie. Ik zei ja nou zei hij ik hoef nooit meer vakantie. Amuseer jullie altijd leuk om te lezen. Liefs Inge

• 19 Februari 2018 - 15:56

Ruud, Lex En Ingrid :

Hoi Hub en Ans, fijn dat we weer mee mogen kijken met jullie tour door Portugal. Genoten van de foto"s. Lissabon staat ook nog steeds hoog op ons lijstje. Eerst maar weer eens (over 6 maanden) naar de Algarve. Zo'n zin in. Met een beetje geluk waren jullie daar Cora ook nog tegen het lijf gelopen, zij is daar met haar zus. Dat zou een mop geweest zijn. Boa viagem!!