Spanje - Murcia - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Hub en Ans Smolenaers - WaarBenJij.nu Spanje - Murcia - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Hub en Ans Smolenaers - WaarBenJij.nu

Spanje - Murcia

Door: Hub en Ans.

Blijf op de hoogte en volg Hub en Ans

09 Maart 2018 | Spanje, Murcia

Woensdag 7 maart - Murcia
Vandaag wilden we flink wat kilometers maken.
We reden door een prachtige natuur van besneeuwde bergtoppen, amandel,- en olijfboomgaarden, kale bergen, woestijnachtig gebied ter hoogte van Lorca en uiteindelijk Totana, ongeveer 40 kilometer van de stad Murcia.
In Lorca is in 2011 een aardbeving geweest, de ergste in 50 jaar. Er wordt nu volop herbouwd.
De afstand van Osuna naar Murcia is ongeveer 450 km en onderweg passeerden we de 4000 km. We zijn nu 4 1/2 week onderweg en hebben dus al heel wat kilometers afgelegd.
De lucht zat vol met wind, maar was daarachter helderblauw.
Boven in de bergen rijdend was het koud, maar de lente hing duidelijk in de lucht, aangezien over de boomgaarden een vlaag van roze bloesem hing van de amandelbomen.
Eindelijk goed weer! En... wat waren we de regen zat!
Gisteravond regende het nog de hele avond pijpenstelen, maar het leek erop dat we dit nu achter ons hadden gelaten.
We hadden een camperplek uitgezocht met douche, wasmachine (Dat is onderhand hard nodig!) en een prachtige ligging aan de rand van de Sierra Espuña. We hadden al in de planning om er meerdere nachten te blijven, aangezien je er ook heerlijk kunt wandelen en fietsen.
Helaas... VOL!!!
Maar, na even een gesprek te hebben gevoerd met de aardige eigenaresse, bleek dat er morgen plaatsen vrijkwamen. We moesten echter een plek hebben om te overnachten in de buurt en zij verwees ons naar het Monasterio La Santa. Daar was een parkeerplaats waar werd gedoogd als je er een nacht verbleef.
Het Monasterio is een klein heiligdom uit de 14de eeuw, gebouwd door de ridders van de orde van Santiago. Nu is het een groot 4-sterrenhotel.
Na binnendoor te hebben gereden door een stukje Sierra troffen we een fijne plek aan. Inderdaad bij het klooster annex hotel.
We stonden in eerste instantie alleen, maar even later kwam er toch nog een camper bij staan. Dat geeft altijd weer een veiliger gevoel. Hoewel we ons in de omgeving van dit klooster absoluut niet onveilig voelden.

Murcia:
Murcia is een van de kleinste autonome regio’s van Spanje en - heeft Hub gelezen - een van de regio’s met de schoonste lucht van Europa.
De kuststreek is dichtbevolkt. De historische steden Valencia, Alicante en Cartagena hebben gezelschap gekregen van moderne, opeengepakte vakantieoorden als Benidorm en La Manga del Mar Menor. Meer landinwaarts, waar niet veel toeristen komen - en waar wij nu liever voor kiezen - scheiden bergketens de kuststreek van de centrale Spaanse hoogvlakte. Het landschap varieert van pittoreske dalen en heuvels in El Maestrat in het noorden van Castellón, tot de halfwoestijn rond Lorca in het zuiden.
Wij verblijven 20 km boven deze stad, in de buurt van het stadje Totana, aan de rand van de Sierra Espuña.

Donderdag 8 maart.
Al vroeg waren we op de camperplek, genaamd Sierra Espuña, en gelukkig was er plaats.
Na ons te hebben geïnstalleerd, heb ik de was aangezet.
De temperatuur was rond de twintig graden met een zacht windje.
Ook drooglijnen waren aanwezig en na twee machines te hebben gedraaid en drie uur verder, hing de was vrolijk te wapperen in de wind.
De ligging van de camperplek is geweldig mooi, aan de rand van de Sierra Espuña, waarnaar de camperplek is genoemd. Er waren ook wandel- en fietsroutes aanwezig en we besloten een wandeling van 4,5 km te maken aan de voet van dit gebergte. Vlakbij loopt een irrigatiekanaaltje, wat zorgt voor de watervoorziening van de boomgaarden die hier liggen. Het water wordt opgevangen in grote bekkens. Het kan hier erg droog zijn, maar de grond en het klimaat is erg geschikt voor de teelt van sinaasappels, citroenen en amandelen. Het tekort aan water wordt opgevangen door middel van deze watervoorzieningen. We liepen een stukje langs het kanaaltje en vervolgens omhoog, een stukje de bergen in, langs citroenboomgaarden.
Ze stonden gewoon langs de weg, zonder hek eromheen. Ik kon de verleiding niet weerstaan om er eentje te plukken. Stoute Ans! Ik werd meteen bestraft met een scherpe steek in mijn hand. Ik was vergeten dat de stelen behoorlijke stekels bevatten. Maar... ik had er nu wel een, al was het dan ongeoorloofd. Maar het had wel wat!
Het was korte broekenweer, maar een jasje was af en toe toch nog wel nodig, vooral als je hoger het bergachtig gebied in kwam en de zon even niet scheen. We genoten met volle teugen: eindelijk geen regen meer en lekker kunnen wandelen in een prachtige natuur!
‘s Avonds koelt het echter nog behoorlijk af en lang buiten zitten is er nog niet bij.
Maar dan biedt de camper de warmte en gezelligheid.

Vrijdag 9 maart.
23 graden en een strak blauwe lucht.
Voor ‘t eerst hebben we lekker buiten kunnen ontbijten. Wat heerlijk!
‘s Middags hebben we de omgeving verkend op de fiets.
We dachten dat echt de bergen in fietsen misschien wel wat hoog gegrepen zou zijn.
Niets bleek minder waar. Het ging moeiteloos met onze elektrische fietsen.
We hebben een mirador (mooi uitzichtpunt) kunnen bezoeken en werden beloond met een prachtig vergezicht.
Tegen half zes waren we weer terug. Ook het avondeten hebben we buiten kunnen nuttigen, maar daarna begon het ineens flink te waaien en koelde het ook af.
Voordat we naar binnen gingen, werden we nog even beloond met een mooie zonsondergang (zie foto).
De weersvooruitzichten voor Murcia zijn nog steeds goed.
We zijn niet voor niets vertrokken uit Portugal. Op het nieuws berichten ze nog steeds van veel regen, zelfs in het westen van Spanje.
Zoals het er nu uitziet, willen we hier nog zeker een week blijven.

• 10 Maart 2018 - 20:40

Tonny:

Hoi Ans en Hub,

Jullie hebben al heel wat kilometers afgelegd in korte tijd! Jammer van het weer in Portugal en Sevilla. Maar wat een prachtige stad is dat hè! Ik heb weer genoten van je boeiende beschrijving. En nu in de buurt van Murcia. Onbekend gebied nog voor mij. Granada links laten liggen ( eigenlijk rechts haha)?
    Maar 23 graden is natuurlijk het betere werk. Vandaag zelfs 27 graden zag ik. En dat begin maart! Geniet er van!

Groetjes, Tonny

• 11 Maart 2018 - 21:16

Jackelien:

Hallo reizigers,

Gelukkig beater wear!!
    's Murriges lekker boeete ontbijte is waal hieel erg jaloersmakendtj....:)
    Mer hiej isj auch zoachter aant weare.....mer nog niks om ut ontbijt boeete te nuttige.
    Waal prachtige, heldere sterrehemel zunoavuntj!
    Wea geniete mit uch mit! :)

Weer prachtige foto's!!!

Groetjes,